Kansainvälisiin maisteriohjelmiin 1560 hakemusta

Kansainväliset opiskelijat
​​​​​​​Vaasan yliopiston kuusi kansainvälistä maisteriohjelmaa kauppatieteellisellä ja tekniikan alalla kiinnostivat hakijoita ympäri maailman. Viime viikolla päättyneessä haussa maisteriohjelmiin tuli yhteensä 1242 hakemusta 65 eri maasta. Suosituin maisteriohjelma oli Master's Degree Programme in International Business (359 hakemusta).

Päättyneen haun lisäksi Vaasan yliopiston kansainvälisiin maisteriohjelmiin on käynnissä tälle hakukierrokselle käyttöönotettu jatkuva haku, johon hakemuksia on tullut tähän mennessä 318. Jatkuvassa haussa voi hakea ulkomailla suoritetulla tutkinnolla ja haku on käynnissä 31.5.2022 saakka tai kunnes sisäänotto on täynnä. Jatkuvassa haussa aloituspaikkoja on tarjolla 30.

– Tärkeänä osana Vaasan yliopiston strategiaa yliopisto haluaa lisätä kansainvälisten opiskelijoiden määrää. Perinteisen haun lisäksi monipuolistimme hakukanaviamme jatkuvalla haulla, joka on otettu erittäin hyvin vastaan. Uudistuksella vastataan kansainvälisten hakijoiden tarpeisiin hakeutua joustavammin tutkintoa suorittamaan, esimerkiksi opiskelijat saattavat tulla hakukelpoisiksi vaihtelevina ajankohtina eri maissa, toteaa koulutuksesta vastaava vararehtori Annukka Jokipii.

Aloituspaikkoja on viime viikolla päättyneessä haussa tarjolla 145. Hakijoista 218 oli suomalaisia, ja Suomen jälkeen eniten hakemuksia saapui Bangladeshista, Pakistanista ja Nigeriasta. EU-maista eniten hakemuksia tuli Saksasta. Lukuvuosimaksuvelvollisten eli EU/ETA-alueen ulkopuolisten hakijoiden määrä oli 67,5 prosenttia kaikista hakijoista. Lukuvuosimaksuvelvolliset voivat hakea apurahaa lukuvuosimaksun kattamiseen.

Päätökset valittavista opiskelijoista tehdään kevään aikana, ja opinnot alkavat syksyllä 2022.

Lisätietoja: Vararehtori Annukka Jokipii, p. 029 449 8482, annukka.jokipii@uwasa.fi