IBM:n Maarit Palo: "Suomalaista huippuosaamista kansainvälisiin verkostoihin"

Maarit Palo
Johtaja Maarit Palon mukaan jäsenyys Vaasan yliopiston Digital Economy -tutkimusalustan neuvonantajaryhmässä avaa erinomaisen mahdollisuuden tiivistää kansainvälisen teknologiayhtiön ja yliopiston suhteita. Palo vastaa IBM:n globaaleista yliopistosuhteista Pohjois-Euroopassa ja yhteiskuntasuhteista Suomessa.

– IBM tekee Suomessa kansallisesti eri yliopistojen kanssa jo monenlaista yhteistyötä luennoista ja kursseista aina erilaisiin yhteistyöprojekteihin. Suhde Vaasan yliopistoon on entisestään tiivistynyt viimeksi kuluneen kahden vuoden aikana.

Yhteistyömuodoista Vaasan yliopiston kanssa Palo mainitsee muun muassa IBM:n työntekijöiden pitämät luennot opiskelijoille sekä yhteisen kurssikokonaisuuden suunnittelun ja järjestämisen osana yliopiston data-arkkitehtuurin kandidaatti- ja maisteriohjelmaa syksyllä 2022. IBM osallistui myös yliopiston järjestämään KvarkenSat Innovation Challenge 2022 on Sustainable Forestry -hackathon-tapahtumaan.

– Jäsenyyteni neuvonantajaryhmässä on luontevaa jatkoa tälle yhteistyölle.

Palo on kerännyt työurallaan monipuolisen kokemuksen tietotekniikan eri tehtävistä ohjelmoinnista konsultointiin ja myynnistä yhteiskuntasuhteiden hoitoon.

– Teen jatkuvaa yhteistyötä myös IBM:n yhteiskuntasuhteista vastaavan EU-tiimin kanssa. Sitä kautta saa hyvää tuntumaa, missä digitaalisuuteen ja sähköiseen toimintaympäristöön liittyvässä päätöksenteossa EU:ssa mennään.

IBM:llä on noin 3000 tutkijaa 12 tutkimuskeskuksessa eri puolilla maailmaa. Yhtiö tunnetaan esimerkiksi korkealaatuisesta kvanttitietokoneisiin ja tekoälyyn liittyvästä osaamisestaan. IBM:llä on myös laajat yhteistyöverkostot tiedemaailmaan eri puolilla maailmaa.

– Teknologiayrityksenä meillä on pitkä historia yhteistyöstä yliopistojen kanssa. Monet yhtiön kaupallistamista innovaatioista ovat saaneet alkunsa tutkimuksen toimesta.

– Toivon, että voin toimia linkkinä suomalaisen ja kansainvälisen huippuosaamisen välillä ja auttaa Vaasan yliopistoa vahvistamaan kansainvälisiä verkostojaan. Toivottavasti voimme tulevaisuudessa käynnistää myös yhteisiä tutkimusprojekteja.

Teksti: Matti Remes

Tietolaatikko

Maarit Palo

Maarit Palo toimii IBM:n globaaleista yliopistosuhteista Pohjois-Euroopassa ja yhteiskuntasuhteista vastaavana johtaja Suomessa. Hän on työskennellyt IBM:llä yli kaksi vuosikymmentä eri tehtävissä. Palo on koulutukseltaan MBA brittiläisestä The Open Universitystä.

Digital Economy -tutkimusalustan neuvonantajaryhmään eli advisory boardiin kuuluvat Keskon digitaalisten palveluiden johtaja Anni Ronkainen, entinen liikenne- ja viestintäministeri, hallitusammattilainen Anne Berner, OP Henkivakuutuksen toimitusjohtaja Sari Heinonen, kansainvälisen ohjelmistoyhtiö SAPin EU-suhteiden ja globaalien sidosryhmäsuhteiden johtaja Corinna Schulze sekä uutena jäsenenä IBM Suomen yhteiskunta- ja yliopistosuhteiden johtaja Maarit Palo.

Eniten reaktioita tällä viikolla