”Hyvä johtaminen on jokaisen organisaation keskeinen elementti”

Picture of Sari Essayah
Entinen kilpakävelijä, kansanedustaja Sari Essayah haastaa urheiluorganisaatiot pohtimaan johtajuutta ja sitä kautta tulevaisuuttaan.

- Urheilumaailmassa tapahtuu nyt erityisen paljon, joten kysymys kuuluu: Change or to be changed? Suomalaisessa johtamisessa on paljon hyvää kuten matalat hierarkiat, asiakeskeisyys ja tehokkuus, mutta kääntöpuolena kehitettävää löytyy mm. tunneälystä, motivoinnista ja palvelujohtamisesta, Sari Essayah, kansanedustaja ja entinen kilpakävelijä, huomauttaa.

Essayah kannustaa satsaamaan koulutukseen.

- Urheilumaailma on jatkuvassa muutoksessa, myös sen organisaatiot. On osattava johtaa muutosta ja vastattava uusiin haasteisiin. Lisäksi kyse on usein myös vapaaehtoisorganisaation johtamisesta, jossa tarvitaan erilaisia taitoja.

Essayah toteaa, että tarjoamallemme Urheiluliiketoiminnan johtaminen ja päätöksentekijänä kehittyminen -koulutukselle on tarvetta. Koulutus on hyödyksi sekä yksilöille että organisaatioille.

- Hyvä johtaminen on jokaisen organisaation keskeinen elementti, jolla sen missiot, visiot ja strategiat toteutetaan. Johtamisella muutetaan toimintatapoja ja vaikutetaan myös toimintaympäristöön. Vaasan yliopiston Executive Educationin urheilujohtamisen MBA -koulutuksen avulla urheiluorganisaatiot saavat monipuolisesti johtamista ja urheilumaailmaa hahmottavia toimijoita, joille on koulutuksen kautta syntynyt uusia verkostoja.

Essayah on itsekin valmistunut kauppatieteiden maisteriksi Vaasan yliopistosta ja muistelee opinahjoaan erityisellä lämmöllä.

- Vaasan yliopisto on huolehtinut aina opiskelijoistaan hyvin ja välittänyt heistä henkilökohtaisella otteella. Pienempi koko on merkinnyt ketteryyttä ja ennakkoluulottomuutta uusien asioiden edessä.

Kuva: Saara Vuola

Tutustu Urheilujohtamisen MBA-ohjelmaan tarkemmin.