Future Talk tarjoaa näkökulmia kestävään kaupunkikehitykseen ja satelliittimittauksiin

Satelliittikuva Euroopasta
Vaasan yliopiston tutkimusalusta Digital Economy sekä aluetieteen tutkimusryhmä järjestävät yhdessä kestävää kaupunkikehitystä ja satelliittimittauksia käsittelevän virtuaalisen Future talk -keskustelutapahtuman 3. joulukuuta.

Ainutlaatuisessa tapahtumassa eri alojen huippuasiantuntijoiden kanssa käytävä paneelikeskustelu valottaa uusia mahdollisuuksia, joita satelliittimittaukset tuovat kestävään kaupunkikehitykseen ja erityisesti energia- ja materiaalivirtojen kestävään suunnitteluun.

Keskustelupaneeliin osallistuvat Sirpa Pietikäinen (Euroopan parlamentti), Emma Terämä (valtiovarainministeriö), Maria Yeroyanni (Euroopan komissio), Paul Hoekman (Metabolism of Cities) ja Mikko Strahlendorff (Ilmatieteenlaitos).

Sateellittidatan avulla saadaan tietoa ympäristöstä ja ihmisten toiminnasta

– Satelliittimittaukset ovat keskeinen datalähde digitalisoituvassa maailmassa. Ne ovat tärkeä osa tulevaisuuden datayhteiskuntaa, ja niiden merkitys on kasvamassa kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi, kertoo Digital Economy -tutkimusalustan johtaja Heidi Kuusniemi.

Satelliittimittaukset ovat olleet jo jonkun aikaa merkittävässä roolissa kestävässä kaupunkikehityksessä. Kaukokartoitusteknologia ja siihen liittyvät infrastruktuurit ovat kuitenkin kehittymässä kovaa vauhtia. Satelliittimittaukset auttavat esimerkiksi luonnonvarojen kestävän käytön optimoinnissa, kriittisen infrastruktuurin seurannassa erityisesti energiaverkkojen osalta, aurinko- ja tuulienergian tuotannon ennustamisessa, kaupunkisuunnittelussa, älykkäissä jätehuoltojärjestelmissä, ilmanlaadun ja myös ilmastonmuutoksen seurannassa.

– Seuraan avaruusdatatutkimusta tiiviisti Euroopan avaruusjärjestön kautta. On upeaa, kuinka yhä paremman ja tarkemman datan myötä kykymme hahmottaa kaupunkeja ja ympäristön tilaa kehittyy. Se luo huikeita mahdollisuuksia tulevaisuudelle, keskustelupaneeliin osallistuva europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen kertoo.

Heidi Kuusniemi johtaa yliopiston Digital Economy -tutkimusalustan alaisuudessa toimivaa Kvarken Space Economy -EU-hanketta, jonka yhteydessä kartoitetaan uusia sovellusalueita avaruusdatalle ja satelliittimittauksille sekä niihin liittyviä uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tätä kautta kestävä kaupunkikehitys on noussut esille tehokkaana avaruusdatan hyödyntäjänä ja se on tuonut uusia innovaatioita pinnalle älykaupunkien työkaluiksi.

– Hankkeessamme myös suunnittelemme, toteutamme ja laukaisemme KvarkenSat-piensatelliitin, johon tulee kuvantamisteknologiaa, jolla on myös annettavaa kestävän kaupunkikehityksen kenttään kaukokartoittamalla maanpäällisiä prosesseja.

Kestävä kaupunkikehitys on keskeinen osa tulevaisuuden aluekehitystä

– Kestävä kaupunkikehitys on erittäin merkittävä osa tutkimusta Vaasan yliopistossa. Meille kiinnostavin osa-alue on keskittyä kaupunkien energia- ja materiaalivirtoihin, joiden avulla voimme selvittää kuinka kestäviä kaupungit ovat sekä saada tietoa tulevaisuuden kaupunkikehittäjien tueksi, Digital Economy -tutkimusalustan tutkimusavustaja Katriina Nousiainen kertoo.

Nousiainen juontaa Future talk -tapahtumaa ja tapahtuma on osa hänen pro gradu -työtään. Hän opiskelee Vaasan yliopistossa hallintotieteitä pääaineenaan aluetiede.

Europarlamentaarikko Pietikäisen mielestä tutkimustieto asuinympäristöjen rakentumisesta ja globaalista kaupunkikehityksestä on arvokasta, koska tietoa tarvitaan erityisesti kaupunkien päätöksissä ja kestävän kehityksen ratkaisuissa. Hän kertookin olleensa aina kiinnostunut kaupungeista, niiden rakenteista, infrastruktuurista ja muutoksista.

– Ulkomailla vieraillessani rakastan kävellä kaupunkeja läpi, jolloin huomaan parhaiten eri kaupunkialueiden erityispiirteitä ja dynamiikan. On mielenkiintoista havainnoida, kuinka ihmiset muokkaavat ympäristöä, ja nähdä sen kerroksellisuus- ja kaupunkirakenteiden muutos. Näiden kokemusten kautta olen oppinut ymmärtämään ja tutustunut laajemmin kaupunkipolitiikkaan, ja etenkin siihen, kuinka merkittävää se on kestävälle kehitykselle, Pietikäinen pohtii.

Lisätietoja

Johtaja, Heidi Kuusniemi, Vaasan yliopiston tutkimusalusta Digital Economy, puh. 029 449 8504, sähköposti: heidi.kuusniemi@uwasa.fi

Tutkimusavustaja, Katriina Nousiainen, Vaasan yliopiston tutkimusalusta Digital Economy, sähköposti: katriina.nousiainen@uwasa.fi

Ilmoittaudu mukaan ja lue lisää