Löylyn henkeä etsimässä – mitä olisi kesä ilman saunaa?

Soundcloud
Suomessa on yli kolme miljoonaa saunaa, mutta millainen rooli saunalla ja saunomisella on suomalaisten arjessa ja juhlassa? Entä millä tavalla saunasta oikein puhutaan? Miten saunassa sopii käyttäytyä?

Oivalluksia-podcastin jaksossa "Löylyn henkeä etsimässä" puhutaan saunasta. Keskustelemassa aiheesta ovat Vaasan yliopiston kuluttajamarkkinoinnin tutkijat Hanna Leipämaa-Leskinen, Minna-Maarit Jaskari, Henna Syrjälä ja Hannele Kauppinen-Räisänen. He tutkivat, millaisia merkityksiä saunomisella on suomalaisille ja millaisia käytänteitä saunomiseen liittyy.

– Kiinnostava löydös on ollut se, että toisaalta sauna ja sen merkitykset sekä saunomisen tavat ovat hyvinkin muuttuvia ja eläviä, mutta toisaalta hyvin perinteisiä ja nostalgisia, sanoo yliopistotutkija Leipämaa-Leskinen.

Leipämaa-Leskisen mukaan tutkimusta varten on kerätty monenlaista aineistoa, on haastateltu hotellivieraita, saunaravintola Löylyn sauna-asiakkaita sekä analysoitu Suomen saunaseuran jäsenlehden vuosikertoja.

Image
Tutkijat Henna Syrjälä, Hannele Kauppinen-Räisänen, Minna-Maarit Jaskari ja Hanna Leipämaa-Leskinen. Kuva Anssi Marttinen.

Osa suomalaisten arkea ja pyhää

– Kyllähän se sauna on suomalaisille paljon enemmän kuin pelkät seinät ja lauteet, sanoo yliopistonlehtori Jaskari.

Jaskarin mukaan tutkimuksen saunapuheesta kumpuaa mennyt aika ja nostalgia. Sauna on osa perinteitämme ja kulttuuriamme. On lauantaisaunaa ja saunamakkaraa. Moni suomalainen on kasvatettu saunomiseen jo lapsesta saakka.

– Sauna liittyy meillä arkeen ja myös pyhään. Kuka voisi kuvitella joulua tai juhannusta ilman saunaa? Juhannussauna on tärkeä osa kesän rituaaleja, Jaskari sanoo.

Saunaan liittyy myös paljon kirjoittamattomia sääntöjä: saunassa rauhoitutaan ja ollaan hiljaa.

– Kun heität löylyä, niin istut loppuun asti. Aika monella meistä on tästä kokemuksia, että on heitetty löylyä ja yritetty lähteä. Ei käy, pitää kiivetä takaisin sinne kestämään, kuvailee Jaskari.

Sauna on myös tasa-arvoinen paikka. Hannele Kauppinen-Räisäsen mukaan saunaan mennessä riisutaan paitsi vaatteet, myös arjen meriitit ja arvot.

– Saunassa me kaikki olemme samanarvoisia, ei ole titteleitä eikä muitakaan eriarvoistavia tunnusmerkkejä. Sauna on paikka, joka kutsuu meitä olemaan sellaisina kuin olemme – ihan vain omina itsenämme.

"Vain saunomalla puhdistuu kunnolla"

Syvintä saunomisen ydintä on puhdistautuminen: fyysinen ja henkinen.

– Monet haastattelut kokivat, että vain saunomalla puhdistuu kunnolla, pelkkä suihkussa käyminen ei riitä. Jos on ollut rankka työviikko takana, niin saunominen on se, mikä pesee sen pois. Samalla yhtä tärkeää on tämä pään sisäinen puhdistautuminen. Hyvin paljon puhuttiin siitä, että murheet ja huolet jäävät aina saunan lauteille, sanoo Leipämaa-Leskinen.

Näitä murheita voidaan jakaa saunassa myös muille.  Vaikka saunassa ollaan usein hiljaa, niin toisaalta siellä käydään myös syvällisiä, tärkeitä keskusteluja. Vaikkapa äidiltä tyttärelle ja isältä pojalle.

Saunomisessa koetaan myös pyhyyttä. Siihen liittyvät hämärä valaistus, tummat pinnat, pehmeys ja lämpö. Leipämaa-Leskisen mukaan värikkäät valot ja äänekäs musiikki saunassa olisivat suomalaisille kauhistus, vaikka niitä muualla maailmassa saatetaan lisätäkin saunoihin.

– Vihtomisen perinne on yksi tällainen pyhä rituaali, jota edelleenkin saunoissa toistetaan – varsinkin juhannussaunassa.

Image

Hiljentyminen ja rentoutuminen on nykypäivän luksusta

Hiljentymisestä, rentoutumisesta ja itsestä huolehtimisesta on tullut nykypäivän luksusta. On alettu arvostaa hetkiä, jolloin ei tarvitse sanoa eikä tehdä yhtään mitään.

– Sauna tilana luo tähän konkreettiset puitteet, sanoo yliopistotutkija Henna Syrjälä.

Toisaalta saunassa hiljentymistä voi myös kaupallistaa. Syrjälä puhuu esimerkiksi saunajoogasta. Toisaalta sauna voi liittyä laajempaan yhteiskunnalliseen ilmiöön eli medikalisaatioon. Ennen vanhaan saunassa parannettiin monenlaiset vaivat ja sairaudet. Älykellolla itseään ja suorituksiaan mittaava suomalainen voikin nykypäivänä hakea saunasta esimerkiksi "tehokasta rentoutumista".

Tietolaatikko

Oivalluksia-podcast

Oivalluksia on Vaasan yliopiston tiedepodcast, joka tarjoaa uutta tieteellistä tietoa, oivalluksia ja havaintoja. Podcastin jaksoissa tartutaan ajankohtaisiin teemoihin ja kiinnostaviin ilmiöihin. Keskustelemassa ovat eri alojen tutkijat. Heitä jututtaa toimittaja Anssi Marttinen Radio Vaasasta.

Oivalluksia-podcastia voit kuunnella: