Yliopiston kasvatti jatkaa uraansa yhdessä maailman parhaista yliopistoista

Vaasan yliopistosta vuonna 2014 kauppatieteiden tohtoriksi IT-alan yritysten strategisesta oppimisesta väitellyt Charlotta Sirén on valittu tutkijatohtoriksi St. Gallenin yliopistoon Sveitsiin. Hän aloittaa työskentelyn teknologiajohtamisen instituutin yrittäjyyden yksikössä, jossa hänen työnsä on tutkimuspainotteista.

– Olen todella innoissani. Pääsen toteuttamaan unelmaani ja työskentelemään kiinnostavien tutkimusteemojen parissa oman alani huippututkijoiden kanssa. Tietysti odotan innolla myös vapaa-aikaa Sveitsin alppimaisemissa.

St. Gallenin yliopisto on pienehkö, noin 7 500 opiskelijan yliopisto, joka pienuudestaan huolimatta on rankattu maailman kärkeen useissa yliopistovertailuissa. Mm. Financial Times -talouslehden arvioinnissa St. Gallen on Euroopan 7. paras yliopisto ja sen Strategy and International Management -maisteriohjelma maailman ykkönen.

Vaasan kauppatieteellisestä maailman huipulle

– Charlottan menestys on ensisijaisesti hänen oman osaamisensa ja kovan työn tulosta, mutta kyllä tämä osoittaa, että Vaasassa kauppatieteellinen tutkimus ja koulutus ovat lähellä maailman kärkeä ja täältä voi pinnistää ihan maailman huipulle, miettii Sirénin väitöskirjan ohjaaja, professori Marko Kohtamäki.

– Tutkijan ammatissa kilpailu on aidosti globaalia. Kaikki tutkijat kilpailevat päästäkseen julkaisemaan oman alansa huippulehdissä, ja yliopistot kilpailevat parhaista tutkijoista. Sirén on jo väitöskirjaa tehdessään ollut useissa tutkijavaihdoissa ja luonut sitä kautta verkostoja huippututkijoihin ympäri maailman, Kohtamäki jatkaa.

Tärkeitä yhteistyösuhteita

Vaasassa väitelleiden siirtyminen hyviin asemiin toisissa yliopistoissa on tärkeää, koska sillä tavalla syntyy vahvoja yhteistyösuhteita Vaasan ja muiden yliopistojen välille.

– Maailman yliopistovertailuissa Vaasalla ei ole mahdollisuutta pärjätä, emme pääse pienen kokomme takia aina edes mukaan niihin. Sen sijaan voimme tehdä hyvää työtä huolehtimalla siitä, että meillä on mahtava henkilöstön viihtyvyys, joustavuutta ja parhaat mahdolliset akateemisen työskentelyn edellytykset. Tietysti pitäisimme mieluusti parhaat tutkijat myös Vaasassa – mutta aina on vaikea kilpailla Sveitsin huippupalkkoja ja St. Gallenin ekosysteemiä vastaan.  Parasta silloin on tukea omien kasvattiemme kansainvälistymistä ja pääsyä huippupaikoille, toteaa Vaasan yliopiston johtamisinstituutin projektijohtaja Henri Hakala.

– Onneksi Charlottan yhteys Vaasan yliopistoon kuitenkin säilyy meneillään olevien tutkimusprojektien kautta, ja saamme samalla oman edustajamme yrittäjyys- ja strategiatutkimuksen huippupaikalle, hän jatkaa.

Tukea tutkimustyöhön ja rahoituksen hankkimiseen

– Vaasan yliopiston johtamisen yksikkö antoi minulle hyvät eväät menestyä akateemisessa maailmassa.  Mahdollisuus korkealaatuisen tutkimuksen tekoon yliopistolla ei ole aina itsestäänselvyys, vaan vaatii aktiivisuutta itseltä sekä tukea paitsi väitöskirjan ohjaajalta ja kollegoilta, myös yliopiston yksiköltä rahoituksen hankkimisessa. Johtamisinstituutti oli myös tärkeässä roolissa kansainvälisten verkostojen luomisessa.” kiittelee Charlotta Sirén.

Hän on julkaissut tutkimusartikkeleitaan mm. Strategic Entrepreneurship Journal ja Human Resource Development Quarterly -lehdissä. Tällä hetkellä KTT Charlotta Sirén työskentelee Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen yrittäjyyden yksikössä tutkijatohtorina. Hän yhdistää tutkimuksessaan yrittäjyyden ja strategiatutkimuksen aloja.

Sirénin väitöskirjan voit ladata seuraavasta linkistä: /fi/research/publications/orders/database/?julkaisu=755