Vaasan yliopiston todistusvalinnan tulokset julki – ensimmäinen valintakoe tänään

Kevään 2020 todistusvalinnan tulokset on julkaistu. Korkeakoulujen valintauudistuksen mukaisesti iso osa opiskelijoista valitaan ylioppilastodistuksen perusteella, loput opiskelupaikat täytetään valintakokeiden perusteella.
Vaasan yliopiston valintakokeet keväällä 2019. Kuva: Tiia Alkkiomäki

Vaasan yliopistossa on tarjolla kauppatieteiden, energia- ja informaatiotekniikan, tuotantotalouden ja tietojärjestelmätieteen, hallintotieteiden sekä viestintätieteiden kandidaattiohjelmat. Tänä vuonna kandidaattiohjelmissa on haettavissa yhteensä 540 opiskelupaikkaa. Aloituspaikoista 70 prosenttia on varattu ensikertalaisille hakijoille.

Poikkeustilanne vaikutti valintaperusteisiin

Koronatilanteesta johtuen valintaperusteita on muutettu kandidaattiohjelmissa, joihin on valintakoe. Kauppatieteellisellä alalla valitaan laajennetun todistusvalinnan kautta 80 prosenttia hakijoista aikaisemman 60 prosentin sijasta. Myös tekniikassa lisättiin todistusvalinnalla valittavien määrää. Hallintotieteiden ja viestintätieteiden kandidaattiohjelmissa todistuksella valittavien osuus pysyi aiemmin ilmoitetussa 51 prosentissa.

Valintakokeet järjestetään kaksivaiheisina

Kaikissa hakukohteissa poikkeustilanteen vaatimat muutokset ovat vaikuttaneet valintakokeen järjestelyihin siten, että valintakoe järjestetään kaksivaiheisena. Ensimmäinen valintakokeen vaihe järjestetään kaikissa hakukohteissa etätoteutuksena, toinen vaihe joko etätoteutuksena tai fyysisenä lähikokeena yliopiston tiloissa turvallisuusnäkökohdat huomioiden. Toiseen vaiheeseen valitaan ensimmäisessä vaiheessa parhaiten menestyneitä hakijoita.

− Todistuksella valittavien määrää lisättiin ja otettiin käyttöön kaksivaiheinen valintakoe, joka karsii toiseen vaiheeseen pääsevien määrää. Näin fyysisiin lähikokeisiin osallistuu paljon vähemmän hakijoita kuin normaalisti, toteaa Vaasan yliopiston vararehtori Annukka Jokipii.

Etävalintakokeissa on nostettu esille vilpin mahdollisuus. Tämän estämiseen on Jokipiin mukaan varauduttu monella tapaa.

− Kysymyksiä on laadittu siten, ettei vastauksia löydy googlettamalla, vaan ne vaativat osaamista ja soveltamista. Kokeissa on aikarajat ja järjestelmä arpoo vastausvaihtoehdot hakijoille eri järjestykseen, Jokipii kertoo.

Vaasan yliopiston valintakokeiden ensimmäiset vaiheet ovat toukokuun lopussa ja kesäkuun alussa, toiset vaiheet järjestetään kesäkuun puoleen väliin mennessä. Valinnan tulokset julkaistaan viimeistään 15. heinäkuuta. Ensimmäisenä pidetään hallintotieteiden valintakoe keskiviikkona 27. toukokuuta. Seuraavana on vuorossa tekniikan alan ensimmäisen vaiheen valintakoe 28. toukokuuta.

Todistusvalinnasta ilmoitetaan hakijolle sähköpostitse ja OmaOpintopolku-palvelun kautta. Kun valtakunnallisesti kaikki valinnan tulokset on julkaistu, hakija saa opetushallitukselta sähköpostiinsa viestin, josta hän pääsee tuloskirjeeseen. Kirjeessä kerrotaan hakijan sen hetkinen valintamenestys kaikkien hakukohteiden osalta ja mahdollinen varasijatilanne eri koulutuksissa. Tuloskirjeessä on lisäksi tieto hakijan pistemääristä sekä alin pistemäärä, jolla koulutukseen on hyväksytty. Samat tiedot löytyvät myös OmaOpintopolku-palvelusta.

Lisätiedot:

Vararehtori Annukka Jokipii, p. 029 449 8482