Oivalluksia-podcast: Ihmettelyä ilmastonmuutoksesta

Ilmastonmuutos herättää tunteita ja mielipiteitä. Monia se huolettaa, osa ei välitä tai jopa usko koko asiaan. Varsinkin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi vaadittavista toimista ollaan montaa mieltä. Vaasan yliopiston
Oivalluksia-podcastin viidennen jakson nimi onkin Ihmettelyä ilmastonmuutoksesta. Aiheesta kertoo soveltavan filosofian professori Tommi Lehtonen.
Ilmastonmuutos on mielipiteitä ja asenteita polarisoiva kysymys, tärkeää olisi löytää yhteistä ymmärrystä, sanoo professori Tommi Lehtonen.

Lehtonen on soveltavan filosofian lisäksi erikoistunut ympäristö- ja yhteiskuntaetiikkaan. Hän on mukana parhaillaan käynnissä olevassa Ilmassa ristivetoa – löytyykö yhteinen ymmärrys? -hankkeessa, jossa tutkitaan kansalaisten ja vaikuttajien ilmastonmuutosta koskevia asenteita ja käsityksiä Suomessa.

– Ilmastonmuutos on mielipiteitä ja asenteita polarisoiva kysymys. Niitä ihmisiä, jotka tyystin kieltäisivät ilmastomuutoksen olemassaolon, on Suomessa ja maailmanlaajuisesti hyvin vähän. Vastakkainasettelu koskeekin enemmän sitä, että mitä ilmastonmuutoksesta pitäisi ajatella – ja varsinkin, miten ilmastonmuutoksen suhteen pitäisi toimia, Lehtonen kertoo.

Osa suomalaisista ajattelee, että omat henkilökohtaiset vaikutusmahdollisuudet ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ovat niin vaatimattomia, että niillä ei ole merkitystä. Lehtosen mukaan osa myös katsoo, että Suomen ja suomalaisten rooli ilmastonmuutokseen vaikuttavissa syissä on globaalisti hyvin marginaalinen. Toinen joukko suomalaisia kuitenkin ajattelee, että omilla pienilläkin teoilla ja valinnoilla on merkitystä – omat ilmastoteot toimivat esimerkkinä, ja toisaalta toimiminen ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi luo toivoa ympärille.

Hankkeessa on ehditty jo kysyä suuryritysten johtajilta heidän ilmastoasenteistaan.

– Keskeisenä tuloksena oli, että yritysjohtajat kantavat huolta ilmastonmuutoksesta. He ajattelevat, että omassa yrityksessä on tehty jo paljon ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja tullaan tekemään myös jatkossa. Lainsäädännön, verotuksen ja yritystukien muutokset eivät ole heidän mielestään hyvin ennakoitavissa. Tämä vähentää yritysjohtajien mukaan valmiutta ryhtyä ilmastonmuutostekoihin, sanoo Lehtonen podcastissa.

Kuntapäättäjien ajatuksista ilmastonmuutoksen ja ilmastotoimien suhteen saadaan tietää lisää torstaina 11. kesäkuuta, kun kyselyn tulokset julkistetaan webinaarissa. Syksyllä on puolestaan vuorossa kansalaiskysely.

Ilmassa ristivetoa – Löytyykö yhteinen ymmärrys? -hankkessa ovat Vaasan yliopistosta mukana Lehtosen lisäksi hankkeen vetäjä InnoLab-tutkimusalustan johtaja Mari K. Niemi ja projektitutkija Annu Perälä. Hankkeen toinen vetäjä on e2 Tutkimuksen johtaja Karina Jutila. Muita hankekumppaneita ovat Kuntaliitto, maa- ja metsätalousministeriö, MTK ry, STTK ry, työ- ja elinkeinoministeriö ja ympäristöministeriö.

Oivalluksia-podcast

Oivalluksia on Vaasan yliopiston uusi tiedepodcast, joka tarjoaa uutta tieteellistä tietoa, oivalluksia ja havaintoja. Podcastin jaksoissa tartutaan ajankohtaisiin teemoihin ja kiinnostaviin ilmiöihin. Keskustelemassa ovat eri alojen tutkijat. Heitä jututtaa toimittaja Miia Kahila Radio Vaasasta.

Oivalluksia-podcastia voit kuunnella: