Yliopisto: Kansainvälinen tiedelaitos vai alueensa kehitystyön
veturi?
Professori Ilkka Virtanen
Vaasan yliopisto
Radio Pohjanmaa
Viidessä minuutissa viisaaksi- ohjelmasarja
8.2.1999 klo 17.10
1. Alueellinen rooli yliopistojen säädösperustaisessa tehtäväkuvassa
Yliopistolaki
-
Yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta
sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen
perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa nuorisoa palvelemaan
isänmaata ja ihmiskuntaa (4 § Tehtävät)
-
Yliopistojen tulee arvioida koulutustaan, tutkimustaan sekä taiteellista
toimintaansa ja niiden vaikuttavuutta (5 § Arviointi)
2. Alueellinen rooli tulossopimuksissa
Vaasan yliopisto & Opetusministeriö
-
Yliopistoa kehitetään talouteen, hallintoon ja kulttuuriin suuntautuvana
yliopistona, jonka vahvuusalueita ovat yrityksen rahoituksen ja rahoitusmarkkinoiden
tutkimus, monikielisyyden, kulttuurien välisen viestinnän ja
ammattikielten tutkimus, johtajuus- ja yrittäjyystutkimus, kuluttajakäyttäytymiseen
ja yritysten kansainvälistymiskäyttäytymiseen liittyvä
tutkimus sekä vertaileva hallinnon tutkimus
-
Yliopistolla on vahvat alueelliset ja pohjoismaiset yhteydet osana laajempia
kansainvälisiä yhteyksiä
3. Alueellisuus ja missio / strategiat
-
Alueelliseen vaikuttavuuteen liittyvät tekijät ja toimenpiteet
eivät ole keskeisesti esillä yliopistojen yleisessä
tehtävänmäärittelyissä
-
OPM:n ja yliopistojen välisissä tulossopimuksissa viittauksia
alueellisiin näkökohtiin vain vähän
-
Yliopistojen sisäisissä suunnitteluprosesseissa alueellisuus
ei eksplisiittisesti esillä (poikkeus: täydennyskoulutus)
-
Yliopistoilla tasapainoitusdilemma
- kansallinen ja kansainvälinen menestyminen
ja maine
- alueellinen aloitteellisuus ja kehitystyö
4. Alueellisen roolin yleiset puitteet
Kansainväliset trendit
-
Huomion kiinnittäminen yliopistojen alueellisiin vaikutuksiin yleismaailmallista
-
runsaasti esimerkkejä yliopistoverkoston ulottamisesta myös haja-asutusalueille
(Skandinavia, UK, USA&Kanada, Australia)
-
Kansallisia aluevaikutusohjelmia (reht. neuv./UK, Kellogg-ohj./USA, yliopistojen
3. rooli/Ruotsi)
-
Kansainvälisiä ohjelmia yliopistojen aluevaiku-tusten arvioimiseksi
(OECD:n IMHE-ohjelma, CRE:n projekti)
Kansalliset olosuhteet
-
Yliopistojen ulkopuolisen rahoituksen määrän huomattava
kasvu, alueellisten rahoituslähteiden yleinen lisääntyminen
-
Aluerakenteiden uusiutuminen (maakunta- ja lääninuudistus, TE-keskukset,
osaamiskeskukset, EU:n alueellinen rooli)
-
Lisää vapausasteita toiminnan ja rahoituksen järjestämisessä,
kuuluuko aluerooli missioon?
-
Vahvan alueellisen taustan ja tehtävän omaavan ammattikorkeakoululaitoksen
synty
5. Yliopistojen alueellisia ulottuvuuksia
-
Opiskelijavirrat, koulutustason nousu
-
Taloudelliset vaikutukset aluetalouteen
-
Suorat vaikutukset (palkat, hyödykkeiden ja palvelujen hankkiminen,
rakentaminen, opiskelijoiden kulutus)
-
Epäsuorat vaikutukset (suorien rahavirtojen vaikutus tuotantoon, verotuloihin,
työpaikkoihin)
-
Dynamon rooli
-
teknologiakylät, tiedepuistot, osaamiskeskukset
-
innovaatio- ja uusyritystoiminta
-
tutkimus- ja tuotekehitys
-
koulutus ja konsultointi
-
Virikkeet kulttuuri- ja yhteiskuntaelämälle
-
Väylä kansainvälistymiseen
-
Imagon rakentaja ja kohentaja
6. Yleisiä huomioita
-
Sidosryhmät kokevat yliopistot tärkeiksi ja ne nauttivat suurta
arvostusta. Erityisesti sijainti-kaupungeilleen ne ovat merkkituotteita.
-
Yliopistojen alueellinen rooli, kun alueena on maakunta/(vanha) lääni
-
paikalliset vaikutukset merkittävät, erityisesti sijaintikaupungeilleen
-
vaikutuksen ulottuminen yli koko alueen vähäisempää,
erityisesti haja-asutusalueilla
-
Eri ministeriöiden aluetason yhteistyössä puutteita
-
Tekes, TE-keskukset, osaamiskeskukset, maakuntahall.
-
OPM:llä ei aluetason ulottuvuutta korkeakouluasteella
-
Paikallisen ja alueellisen ulkopuolisen rahoituksen hankintaan ja kanavointiin
lisää järjestelmällisyyttä
-
perustuu enemmän yksilöllisiin aktiviteetteihin kuin yliopiston
taholta luotuun systematiikkaan
-
monitieteisten tutkimus- ym. ryhmien hallinnollinen ja rahoituksellinen
asema usein epämääräinen
-
ulkopuolinen rahoitus osana kokonaisrahoitusta?
-
Kehittämistarpeita koko yliopistoyhteisön sitouttamiseksi myös
alueelliseen vastuuseen
-
opiskelijarekrytointi, opiskeluaikainen seuranta ja ohjaus, työllistämispalvelut,
alumnitoiminta
-
henkilöstön sitoutuneisuus ammatillisesti ja sosiaalisesti
7. Suosituksia
-
Korkeakoululaitoksen alueellisia vaikutuksia koskevia selvityksiä
ja arviointeja syytä jatkaa ja
-
ulottaa koko maan kattaviksi
-
tarkastella asiaa usean eri hallinnonalan näkökulmasta
-
ottaa ammattikorkeakoululaitos mukaan
-
Harkittava, olisiko tulossopimuksissa käytettäviin kriteereihin
sisällytettävä myös (alueellista) vaikuttavuutta kuvaavia
mittareita
8. Aluerooli osana yliopiston tehtävää
-
Yliopisto hyödyttää aluettaan parhaiten silloin, kun se
yleisin kansallisin ja kansainvälisin kriteerein mitattuna on opetuksessaan
ja tutkimuksessaan mahdollisimman korkeatasoinen
-
Think globally, act locally (Percy Barnevik, ABB)
-
Success will come to those companies large and small that can meet global
standards and tap into global networks and to those regions that do best
in linking businesses that operate within the global economy (Kanter: World
Class: Thriving Locally in the Global Economy)