Yliopisto peilin edessä

Rehtori Ilkka Virtanen

Jo lapsuuden saduista muistamme peilin lahjomattomana ja suorasukaisena totuudenkertojana. Väärä suhtautuminen peilin kertomaan voi johtaa itserakkauteen, kuoreensa vetäytymiseen tai jopa kanssaihmisille tuhoisaan käyttäytymiseen. Oikein käytettynä peili taas voi toimia tehokkaana puutteiden tai virheiden paljastajana, vahvuuksien ja erityisominaisuuksien ilmaisijana ja sitä kautta peiliin katsojan oman kehityksen tukijana. Ajatellaanpa vain vaikkapa baletin harjoitussalin peiliseiniä ja niiden hyväksikäyttöä tanssijoiden teknisen taitamisen ja taiteellisen ilmaisun kehittämisessä.

Vaasan yliopisto on asettautunut kuvainnollisesti peilin eteen osana oman toimintansa analysointia ja kehittämistä. Yliopisto on käynnistänyt toimintansa kokonaisarvioinnin Opetusministeriön tukemana ja osana maassamme toteutettavaa laajaa korkeimman opetuksen ja tutkimuksen arviointien sarjaa. Kokonaisarviointi toteutetaan kuluvan vuoden aikana itsearviointina, jota vielä täydennetään ensi vuoden alussa ulkopuolisella kansainvälisellä arvioinnilla.

Yliopiston kokonaisarvioinnin ensisijaisena päämääränä on kerätä relevanttia tietoa, analysoida sitä ja tätä kautta parantaa edellytyksiä yliopiston ja sen yksiköiden toiminnan ja rakenteen kehittämiseksi. Kokonaisarviointi toteutetaan alkuvaiheessa projektina, mutta lopullisena pyrkimyksenä on luoda yliopiston normaaliin toimintaan kuuluva koulutuksen ja tutkimuksen laadun ylläpito- ja kehittämisjärjestelmä.

Kokonaisarvioinnin johtoryhmä on määritellyt käynnissä olevalle arviointiprojektille konkreettiset tavoitteet useasta eri lähtökohdasta.

Yliopiston yleiseen tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn liittyvänä tavoitteena on arvioida sitä, onko yliopiston tehtävä, missio, selkeästi ja tarkoituksenmukaisesti määritelty. Tavoitteena on myös arvioida, kuinka tehtävän toteuttaminen on onnistunut suhteessa yliopiston kansalliseen ja kansainväliseen asemaan, lähimpään toimintaympäristöön ja yliopiston yleisiin toimintaedellytyksiin.

Yliopiston toimintaympäristö on voimakkaassa muutostilassa. Yliopiston käyttöön asetettavat voimavarat muuttuvat määrällisesti ja rakenteellisesti, opiskelijoiden rekrytointitausta moninaistuu ja valmistuneiden opiskelijoiden kohtaamat työmarkkinat elävät rajusti. Kokonaisarvioinnin yhtenä tavoitteena onkin tarkastella yliopiston toimintaympäristössä tapahtuneita ja odotettavissa olevia muutoksia ja arvioida yliopiston kykyä reagoida niihin.

Yliopiston toimintojen ja organisaation kehittämiseen ja kehittämisvalmiuksiin liittyvänä tavoitteena on tukea yliopiston toimintojen ja tulosten parantamista kokoamalla tietoa yliopiston vahvuuksista, heikkouksista, uhista ja mahdollisuuksista sekä tuottamalla kehittämisessä tarvittavia välineitä. Tavoitteen saavuttamiseksi suoritetaan mm. swot-analyysit sekä yliopiston eri toimintojen että yksiköiden osalta.

Kokonaisarviointi tuottaa tietoa ja välineitä myös tulosjohtamisen tarpeisiin. Tavoitteena on luoda materiaalia, jonka avulla yliopiston kehittämisen kannalta välttämättömän määrärahanjaon, tuloksellisuuden palkitsemisen ja toiminnan jatkuvuuden välinen tasapaino voidaan saavuttaa ja ylläpitää. Arviointi ei kuitenkaan sinällään ole ranking-listojen muodostamista sen paremmin yliopiston sisällä kuin sen ulkopuolellakaan.

Koska arviointiprosessin seurauksena odotetaan yliopiston kokonaislaadun kohoavan, niin arvioinnilla pyritään vaikuttamaan myös yliopiston julkisuuskuvaan sekä myönteiseen budjetti- ja ulkopuolisen rahoituksen kehitykseen.

Vaasan yliopistolehden tämä numero on arvioinnin teemanumero. Lehdessä sekä selostetaan arvioinnin käytännön toteutusta että esitetään yliopistoyhteisön jäsenten henkilökohtaisia näkemyksiä ja odotuksia arvioinnista.

(Vaasan yliopistolehti 2/1994, 1.)