Yliopisto peilin edessä
Rehtori Ilkka Virtanen
Jo lapsuuden saduista muistamme peilin lahjomattomana ja
suorasukaisena totuudenkertojana. Väärä suhtautuminen peilin
kertomaan voi johtaa itserakkauteen, kuoreensa vetäytymiseen
tai jopa kanssaihmisille tuhoisaan käyttäytymiseen. Oikein
käytettynä peili taas voi toimia tehokkaana puutteiden tai
virheiden paljastajana, vahvuuksien ja erityisominaisuuksien
ilmaisijana ja sitä kautta peiliin katsojan oman kehityksen
tukijana. Ajatellaanpa vain vaikkapa baletin harjoitussalin
peiliseiniä ja niiden hyväksikäyttöä tanssijoiden teknisen
taitamisen ja taiteellisen ilmaisun kehittämisessä.
Vaasan yliopisto on asettautunut kuvainnollisesti peilin eteen
osana oman toimintansa analysointia ja kehittämistä. Yliopisto
on käynnistänyt toimintansa kokonaisarvioinnin
Opetusministeriön tukemana ja osana maassamme toteutettavaa
laajaa korkeimman opetuksen ja tutkimuksen arviointien sarjaa.
Kokonaisarviointi toteutetaan kuluvan vuoden aikana
itsearviointina, jota vielä täydennetään ensi vuoden alussa
ulkopuolisella kansainvälisellä arvioinnilla.
Yliopiston kokonaisarvioinnin ensisijaisena päämääränä on
kerätä relevanttia tietoa, analysoida sitä ja tätä kautta parantaa
edellytyksiä yliopiston ja sen yksiköiden toiminnan ja rakenteen
kehittämiseksi. Kokonaisarviointi toteutetaan alkuvaiheessa
projektina, mutta lopullisena pyrkimyksenä on luoda yliopiston
normaaliin toimintaan kuuluva koulutuksen ja tutkimuksen
laadun ylläpito- ja kehittämisjärjestelmä.
Kokonaisarvioinnin johtoryhmä on määritellyt käynnissä
olevalle arviointiprojektille konkreettiset tavoitteet useasta eri
lähtökohdasta.
Yliopiston yleiseen tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn liittyvänä
tavoitteena on arvioida sitä, onko yliopiston tehtävä, missio,
selkeästi ja tarkoituksenmukaisesti määritelty. Tavoitteena on
myös arvioida, kuinka tehtävän toteuttaminen on onnistunut
suhteessa yliopiston kansalliseen ja kansainväliseen asemaan,
lähimpään toimintaympäristöön ja yliopiston yleisiin
toimintaedellytyksiin.
Yliopiston toimintaympäristö on voimakkaassa muutostilassa.
Yliopiston käyttöön asetettavat voimavarat muuttuvat
määrällisesti ja rakenteellisesti, opiskelijoiden rekrytointitausta
moninaistuu ja valmistuneiden opiskelijoiden kohtaamat
työmarkkinat elävät rajusti. Kokonaisarvioinnin yhtenä
tavoitteena onkin tarkastella yliopiston toimintaympäristössä
tapahtuneita ja odotettavissa olevia muutoksia ja arvioida
yliopiston kykyä reagoida niihin.
Yliopiston toimintojen ja organisaation kehittämiseen ja
kehittämisvalmiuksiin liittyvänä tavoitteena on tukea yliopiston
toimintojen ja tulosten parantamista kokoamalla tietoa yliopiston
vahvuuksista, heikkouksista, uhista ja mahdollisuuksista sekä
tuottamalla kehittämisessä tarvittavia välineitä. Tavoitteen
saavuttamiseksi suoritetaan mm. swot-analyysit sekä yliopiston
eri toimintojen että yksiköiden osalta.
Kokonaisarviointi tuottaa tietoa ja välineitä myös
tulosjohtamisen tarpeisiin. Tavoitteena on luoda materiaalia,
jonka avulla yliopiston kehittämisen kannalta välttämättömän
määrärahanjaon, tuloksellisuuden palkitsemisen ja toiminnan
jatkuvuuden välinen tasapaino voidaan saavuttaa ja ylläpitää.
Arviointi ei kuitenkaan sinällään ole ranking-listojen
muodostamista sen paremmin yliopiston sisällä kuin sen
ulkopuolellakaan.
Koska arviointiprosessin seurauksena odotetaan yliopiston
kokonaislaadun kohoavan, niin arvioinnilla pyritään
vaikuttamaan myös yliopiston julkisuuskuvaan sekä
myönteiseen budjetti- ja ulkopuolisen rahoituksen kehitykseen.
Vaasan yliopistolehden tämä numero on arvioinnin
teemanumero. Lehdessä sekä selostetaan arvioinnin käytännön
toteutusta että esitetään yliopistoyhteisön jäsenten
henkilökohtaisia näkemyksiä ja odotuksia arvioinnista.
(Vaasan yliopistolehti 2/1994, 1.)