Korkeakoulututkintojen kehittämistarve kauppatieteellisellä alalla
Professori Ilkka Virtanen
Vaasan yliopisto, kaupallis-tekninen tiedekunta
Kauppatieteellisen alan valtakunnallinen tapaaminen
Turun kauppakorkeakoulu, 22.-23.8.2000
Sisältöhahmotelma
Tutkintorakenteet korkeakoulusektorilla
Sisällöllisiä kysymyksiä
Opetusjärjestelyyn liittyviä kysymyksiä
Student management
Tutkintorakenteet korkeakoulusektorilla
Yliopistotutkinnot ja -koulutus
Peruskoulutus
Kauppatieteiden kandidaatti
Kauppatieteiden maisteri
Tieteellinen jatkokoulutus
Kauppatieteiden lisensiaatti
Kauppatieteiden tohtori
Ammatillinen täydennyskoulutus
MBA, eMBA (eivät tutkintoja)
Ammattikorkeakoulututkinnot
Perustutkinto
Tradenomi
Jatkotutkinto (suunnitteilla)
Amk-jatkotutkinto (?)
Ammatillinen täydennyskoulutus
?
Tutkinnoista
Kauppatieteiden kandidaatti
Työmarkkinakelpoisuus loppututkintona
Kilpailuetu työmarkkinoilla tradenomiin nähden, onko sitä (käytännönläheisyys, tieteellinen ote)?
Tärkeä, välttämätönkin, kansainväliseen vaihtoon meneville
Ylioppilaalla ei maisteriopiskelijan statusta
Välitutkintona alan kotimaisessa järjestelmässä
Miksi ja mihin tarpeeseen?
Välillä työelämäkokemusta, toimiiko?
Koulutusyksikön vaihto, kokonaisuuden kannalta perusteltu?
Kauppatieteiden maisteri
Yksiselitteisesti alan pääasiallinen perustutkinto
Profiloi koulutuksen yliopistokoulutukseksi
Opetuksen ja tutkimuksen yhteys
Koulutuksen painopiste maisterikoulutukseen
Rekrytointikanavien monipuolistaminen
Rekrytointi aina maisterin tutkintoon
Koulutuksen eriyttäminen kanavan mukaan
Tradenomeille erityisohjelma (hyvitysten sijaan), paino tieteellisissä valmiuksissa
Toisen alan tutkinnon suorittaneille omat ohjelmansa, paino liiketoimintaosaamisessa
Avoimen väylä, normaaliohjelma, opetusjärjestelyissä joustoa?
Kauppatieteiden lisensiaatti
Merkitys tieteellisenä jatkotutkintona säilyy
Vapaaehtoinen välitavoite tohtorikoulutuksessa
Työmarkkinoiden tunnustama päättötutkinto (yo, amk)
Varaa tutkintotason ja nimikkeen yliopistoille
Kauppatieteiden tohtori
Tutkijakoulutuksen pää- ja tavoitetutkinto
Rekrytointi ja ohjelmat tohtorikoulutusta varten
Yhteistyön voimakas tehostaminen
Tutkijakoulujen aseman selkiyttäminen
Ammatillinen täydennyskoulutus
MBA- ja eMBA-opinnot
Mahdollisuus akkreditoida erikoistumisopintoina (kansainvälisesti hyväksytyin kriteerein)
Miksi tarvetta ja halua rinnastaa maisterin tutkintoihin?
Maksullisena tietoinen sijoittaminen osaksi jatkokoulutusta ongelmallista
Sisällöllisiä kysymyksiä
Ekonomin osaamisen alueet (viite: SEFEn kuvio osaamisalueista)
Liiketoimintaosaamisen generalisti
Perus- ja aineopinnot
Liiketaloustieteet (yhtenäinen, ongelma- ei oppiainelähtöinen tarkastelutapa)
Yleiset talousaineet, ml. menetelmät (integraatio ydinalueeseen)
Kielet (integraatio ydinalueeseen)
Oman erityisalansa spesialisti
Syventävät opinnot
Gradu
Tieteellinen orientaatio
Merkonomi: kaupallis-käytännöllinen
Tradenomi: kaupallis-teoreettinen
Ekonomi: kauppatieteellinen
Välineelliset taidot (skills)
Henkilökohtaiset ominaisuudet
Opetusjärjestelyyn liittyviä kysymyksiä
Kokopäiväopetus/opiskelu
Muuntokoulutustyyppinen (viikonvaihde) opiskelu
Jaksottainen kokopäiväopiskelu ("MBA-tyyppinen")
Etäopiskelu- ja verkkoratkaisut
Täydennyskoulutuksen ja perusopetuksen yhteensovittaminen (elinikäisen oppimisen järjestelmän luominen)
Student management
Tietopohja opiskelijoista
Nykyiset tilastot opiskelijoista pääosin poikkileikkaustyyppistä
Rekrytointivaihe
Valmistumisvaihe
Työelämään sijoittumisvaihe
Opiskelijakohtainen aikasarjatilastointi puuttuu (pl. opintorekisteriote)
Opintojen ohjausprosessi
Alku hyvin järjestyksessä (opiskelijatutorit)
Graduvaihe tiukassa ohjauksessa
Normaalisti etenevien osalta, "roikkujien" systemaattinen hallinnointi järjestämättä
Keskivaihe järjestämättä
Omaopettaja/tutor -järjestelmät
Opiskelijan vuosisuunnitelmat
Opiskelijan haltuunotto jo lukiossa
Alumni- ja senioritoiminta