Ekonomiliitto kauppatieteen yksiköiden ja opiskelijoiden asialla

Professori Ilkka Virtanen
Kaupallis-teknisen tiedekunnan dekaani
SEFEn koulutuspoliittisen toimikunnan jäsen
 

Suomen Ekonomiliitto - Finlands Ekonomförbund (SEFE) ry on akavalainen ammattijärjestö kauppatieteellisen tutkinnon suorittaneille ja alan yliopisto-opiskelijoille. SEFE on ammattijärjestöjen tapaan jäsentensä edunvalvontajärjestö, mutta sen tavoitteissa painottuvat voimakkaasti jäsenistöön suunnatut palvelu- ja kehittämistehtävät. Liitto määritteleekin toiminta-ajatuksensa seuraavasti: "Ekonomiliitto on kauppatieteellisen yliopistotutkinnon suorittaneiden sekä alan opiskelijoiden palvelu- ja vaikuttajajärjestö. Ekonomiliitto edistää jäsentensä menestymistä yhteiskunnassa tukemalla yksittäisen jäsenen uratavoitteiden toteutumista sekä vahvistamalla ekonomikunnan kilpailukykyä."

SEFEstä on tullut myös varsin aktiivinen ja merkittävä koulutuspoliittinen toimija ja vaikuttaja. Tarkastelen seuraavassa liiton tätä roolia erityisesti koulutusyksikön näkökulmasta.

SEFEn koulutukseen ja koulutuspolitiikkaan liittyviä toimintoja

SEFEn koulutuspoliittisen toiminnan avauksena voidaan pitää 1990?luvun alussa aloitettuja kyselytutkimuksia vastavalmistuneille ekonomeille. Yliopistot suhtautuivat uuteen toimintamuotoon aluksia epäröiden. Mutta kun kyselyjen toteutus on tapahtunut yhteistyössä yliopistojen kanssa, niin kitkatekijöitä ei ole esiintynyt. Kyselyt toteutetaan vuosittain ja niitä kehitetään jatkuvasti. Näistä ns. lähtökyselyistä raportteineen onkin muodostunut oleellinen osa yliopistojen opetuksen laadunvarmistus- ja kehittämisjärjestelmää.

Lähtökyselyn lisäksi SEFEn ohjelmassa ovat työelämässä muutaman vuoden olleille suunnatut koulutusta koskevat kyselytutkimukset. Ne toteutetaan parin kolmen vuoden välein. Kyselyistä saadaan esiin erityisesti työelämässä koettu koulutuksen relevanttisuus ekonomin tehtävien kannalta. Työnantajapalautetta koulutuksesta, ekonomien yleisistä valmiuksista ja eri koulutusyksiköistä saadaan ekonomien esimiehille suunnatuista kyselytutkimuksista. Myös nämä tutkimukset ovat muodostuneet säännönmukaisiksi, muutaman vuoden välein toistettaviksi.

Sijoittumis- ja palkkatasotutkimukset ovat jäsenkunnan normaalia palvelutoimintaa, mutta käyttökelpoisia myös alan koulutusyksiköille. Valmistuneiden työllistyminen on yksi yliopistojen tuloksellisuuskriteereistä ja saavutetulla palkkatasolla on merkitystä mm. opiskelijarekrytoinnin kannalta.

Vuosittaisista kauppatieteellisen alan neuvottelupäivistä, joihin rehtoreiden, dekaanien ja opintoasiain henkilöstön lisäksi osallistuvat myös  OPM:n ja SEFEn edustajat, on muodostunut tärkeä alan keskustelufoorumi. Päivät ovat johtaneet mm. useisiin selvitys- ja kehitysprojekteihin (valintayhteistyö, valintakokeen kehittäminen, opiskelijarekrytointi). SEFE on ollut aktiivinen projektien toteutuksessa ja osallistunut niiden kustannuksiin.

Vuodesta 1996 lähtien liitto on pyrkinyt kannustamaan yksiköitä korkeatasoiseen opetukseen mm. kilpailujen muodossa. Ensimmäisenä vuoden luennoitsijana palkittiin VY:n markkinoinnin professori Pirjo Laaksonen. Nykyisin palkinto osoitetaan vuoden opetussaavutukselle. Vuoden 2000 opetussaavutus -palkinnon sai VY:n johtamisen laitoksen kurssi "Johtaminen ja organisaatiot". Ensi vuoden teemana on "Teoria eläväksi perus- ja aineopinnoissa". Palkinnot perustuvat opiskelijajärjestöjen esityksiin ja SEFEn opiskelijavaliokunnalla on keskeinen merkitys valintaprosessissa.

Ekonomiliitto seuraa valppaasti yleistä koulutuspoliittista keskustelua ja päätöksentekoa antaen mm. koulutuspoliittisia julkilausumia ja vaikuttaen suoraan päätöksentekijöihin. Tänä vuonna liitto on ottanut kantaa mm. yliopistojen taloudelliseen ahdinkoon, liiketoimintaosaamisen työryhmän työhön ja ammattikorkeakoulujen jatkotutkintoihin.

SEFEn koulutuspoliittiset toimielimet

Liiton toimihenkilöistä koulutuspolitiikkaa hoitavat erityisesti kehitysjohtaja Anja Uljas sekä kolme koulutuspoliittista asiamiestä. Juha Oksasen, oman talomme kasvatin, vastuualueeseen kuuluu mm. yhteydenpito Vaasan yliopistoon ja Vaasan Ekonomeihin. Koulutuspoliittiset asiamiehet olivat keskeisessä asemassa valmisteltaessa ohjelmaa "Osaaminen kauppatieteilijän kilpailutekijänä", missä esitetään SEFEn suuntaviivat lähiajan kauppatieteelliselle koulutukselle. Työssä olivat alan yksiköt keskeisesti mukana.  Prosessia on tarkoitus jatkaa niin, että ekonomiyhdistykset, yliopistot ja opiskelijayhteisöt yhdessä luovat suuntaviivoihin perustuvia alueellisia kehityshankkeita ja ratkaisuja.

Korkeakoulupoliittinen neuvottelukunta on SEFEn ja kauppatieteellisen alan yliopistojen edustajien yhteistoimintafoorumi, joka edistää sekä yliopistojen keskinäistä että myös niiden ja SEFEn välistä yhteistyötä. Vaasan yliopiston edustajana tässä neuvottelukunnassa on Vesa Routamaa, varaedustajana tämän kirjoittaja.

Koulutuspoliittinen toimikunta valmistelee koulutuspolitiikan kysymyksiin liittyviä SEFEn kannanmäärityksiä sekä tekee esityksiä liiton koulutuspoliittisten toimintojen kehittämistä. Suuntaviivojen valmistelutyö ja vuoden opetussaavutuksesta päättäminen ovat konkreettisia esimerkkejä toimikunnan työstä. Yliopistosektorin edustajana toimikunnan työhön osallistuvana voin todeta, että toimikunnan työ on erittäin tavoitteellista ja kunnianhimoista ja näin koulutusyksikön edustajalle palkitsevaa.

Kauppatieteellisen alan ylioppilaskuntien ja opiskelijayhdistysten edustajista koostuva opiskelijavaliokunta kehittää ja valmistelee SEFEn opiskelijatoimintaa. Vuoden opetussaavutus ?kilpailun valmistelutyö ja päätöksenteko on hyvä esimerkki valiokunnan työstä. Olen  erittäin vaikuttunut siitä arvostuksesta, jota SEFEssä osoitetaan opiskelijavaliokunnan työlle. Warrantin edustajana valiokunnassa on Heidi Korhonen. SEFEllä on tämän lisäksi eri paikkakunnilla yhteensä viisi opiskelijayhdyshenkilöä. Yksi yhdyshenkilöistä on Warrantin Katja Peltoniemi.

SEFEn suuntaviivat kauppatieteelliselle koulutukselle

Lopuksi vielä tiivistettynä, ns. seitsemänä keihäänkärkenä, SEFEn koulutuspoliittisen ohjelman keskeinen sisältö. Keihäänkärjet osoittavat mielestäni vakuuttavasti, että SEFE on vakavasti kauppatieteellisten yksiköiden ja opiskelijoiden asialla.

* Akateeminen liiketoimintaosaaminen on ekonomien keskeinen kilpailutekijä
* Yhteiskunta tarvitsee kauppatiedettä tutkimaan ja kehittämään taloutta
* Nykyisiä kauppatieteellisen alan yliopistoyksiköitä on vahvistettava
* Tutkimus ja jatkotutkintojen suorittaminen kuuluvat yliopistoille
* Kauppatiede on hyödyllistä kaikille yliopisto-opiskelijoille
* Yliopistojen perusrahoitukseen on panostettava
* Yliopistojen on huolehdittava ekonomikunnan jatkuvasta ammatillisesta kehittymisestä.

(Vaasan yolehti 12/2000, 7)