Talousmatematiikka - Matematiikkaa vai Taloustiedettä ?

Ilkka Virtanen

Tiivistelmä

Tarkastelen aluksi, eräänlaisena johdatteluna valmistautuessani vastaamaan otsikossa asettamaani kysymykseen, talousmatematiikan luonteen ja sen kauppakorkeakouluissa saavuttaman aseman ja merkityksen kehitystä 1960-luvulta nykypäivään.

Tarkastelujakson alussa matematiikka oli kauppakorkeakouluissa suhteellisen vieras aine. Opettajat jouduttiin rekrytoimaan kauppakorkeakoululaitoksen ulkopuolelta, jolloin heillä ei taloon tullessaan useinkaan ollut selvää käsitystä tarvittavan, taloustieteisiin liittyvän ja niitä tukevan matematiikan sisällöstä ja tasosta. Taloustieteiden edustajilla taas oli yleensä lähes olematon matemaattinen koulutus, jolloin he puolestaan olivat tietämättömiä niistä mahdollisuuksista, joita matematiikalla olisi substanssiaineiden yhteydessä voinut olla tarjottavanaan. Talousmatematiikan sisältö ja asema oli näin ollen pakostakin vakiintumaton ja henkilöiden mukana vaihteleva. Tyypillistä oli myös talousmatematiikan esiintyminen pelkästään perusopetuksen tasolla: omaa tutkimustraditiota ei ollut ja kvantitatiivinen tutkimusote oli taloustieteille vierasta.

Tähän päivään tultaessa on tilanne ratkaisevasti muuttunut. Virassa olevilla talousmatematiikan professoreilla ja muilla opettajilla on jo pitkähkö kauppakorkeakoulu-ura takanaan. He ovat näin joutuneet ja päässeet tutustumaan myös taloustieteelliseen problematiikkaan. Taloustieteiden edustajat puolestaan ovat havainneet metodisten valmiuksien saavuttamisen tarpeellisuuden niin käytännön liike-elämän palvelukseen suuntautuvien ekonomien koulutuksessa kuin erityisesti tutkimustehtäviin tähtäävissä jatko-opinnoissa. Talousmatematiikalle on näin ollut mahdollista löytää selkeä sisältö ja sen asema ekonomin tutkinnon tukiaineena ja tutkimusten menetelmävalmiuksien kehittäjänä on vakiintunut. Voin tyydytyksellä todeta, että edellä oleva tulee korostetusti esiin juuri Vaasan korkeakoulun opetus- ja tutkimusprofiilissa.

Nykytilanteen mukaisesti tarkasteltuna vastaukseni otsikon kysymykseen on lyhyesti seuraava: talousmatematiikka on sekä matematiikkaa että taloustiedettä. Haluttaessa painotuseroja eri alojen kesken asetan kuitenkin pääpainon sanalle matematiikka. Näin erityisesti henkilötasolla: talousmatemaatikko on henkilö, joka matemaattisen tietämyksensä ja perhtyneisyytensä lisäksi tuntee siinä määrin taloustieteiden ja käytännön taloudellisten ongelmien problematiikkaa, että suuntaa (= osaa ja haluaa suunnata) harrastuksensa näiden kysymysten kannalta hyödyllisille matematiikan osa-alueille ja kykenee lisäksi kommunikoimaan talouskysymysten asiantuntijoiden kanssa, ts. ymmärtää näiden käyttämien käsitteiden sisällön ja osaa selostaa omien matemaattisten kiemuroidensa merkityksen ongelman asiasisällölle.

Matematiikkaa vähemmän tuntevat kokevat sen yleensä oppiaineeksi, jossa aina lasketaan jotakin. Opintojen tasosta riippuen oliot, joilla operoidaan, vaihtelevat: ne voivat olla (numeroarvoisia) lukuja, kirjaimia, funktioita jne. Yleisemmin ja keskeiseltä olemukseltaan matematiikka kuitenkin on oppi täsmällisesti määritellyistä ja pelkistetyistä loogisista rakenteista. Talousmatematiikka puolestaan on näiden rakenteiden hyväksikäyttöä taloustieteellisten ja käytännön taloudellisten kysymysten ja ongelmien ratkaisemiseksi. Talousmatematiikan tehtävänä on etsiä ratkottavasta ongelmasta pelkistetty, ongelman keskeiset ominaispiirteet kuitenkin säilyttävä rakenne, etsiä matematiikasta vastaavat loogiset ominaisuudet omaava rakenne (= muodostaa ongelmasta matemaattinen malli), käyttää tälle matemaattiselle rakenteelle ominaista laskentavälineistöä, algoritmia tms., tiettyyn tulokseen pääsemiseksi (= ratkaista malli) ja etsiä ratkaisulle vastine lähtöongelman muodostamissa puitteissa (= tulkita mallin ratkaisu alkuperäisen ongelman kannalta katsottuna).

Jotta talousmatematiikalle edellä hahmottelemani tyypillinen tehtäväkuvaus, mallityöskentely eri vaiheineen, voisi olla myös tuloksia tuottava, se edellyttää termissä talousmatematiikka esiintyvien molempien osien mukana oloa ja niihin liittyvän tietämyksen hyväksi käyttöä tässä työssä.

(Vaasan korkeakoulun Tiedotuslehti No. 4/1983, 4-5.)