SEFE koulutuspoliittisena toimijana ja vaikuttajana
Kokemuksia ja havaintoja koulutusyksikön näkökulmasta
Professori Ilkka Virtanen
Vaasan yliopisto, kaupallis-tekninen tiedekunta
SEFEn Liittokokous ja neuvottelupäivät
Haikon kartano, 19.-20.5.2000
SEFEn koulutukseen ja koulutuspolitiikkaan liittyviä toimintamuotoja
Kyselytutkimukset valmistuneille ekonomeille
Aluksi epäilyjä yliopistoissa
Toteutus yhteistyössä yliopistojen kanssa
Toisto vuosittain
Jatkuva kehitystyö
Tulosten esittelyt yliopistoissa
Muodostunut osaksi yliopistojen opetuksen laadunvarmistus- ja kehittämisjärjestelmää
Työelämässä muutaman vuoden olleille suunnatut koulutusta koskevat kyselytutkimukset
Kuten edellä, mutta toteutus harvemmin
Koulutuksen relevanttisuus ekonomin työtehtävien kannalta
Työnantajapalaute
Esimiesten näkemykset valmiuksista, yksiköistä
Sijoittumis- ja palkkatasotutkimukset
Jäsenkunnan palvelutoimintaa, mutta käyttökel-poisia myös yliopistoille
Vuosittaiset kauppatieteellisen alan neuvottelupäivät
Rehtorit, dekaanit, opintoasiain henkilöstö
OPM:n edustus
SEFEn edustus
Johtaneet selvitys- ja kehitysprojekteihin
Valintayhteistyö, valintakokeen kehittäminen
Opiskelijarekrytointi
SEFE ollut aktiivinen ja osallistunut kustannuksiin
Vuoden opetussaavutus -palkinto
Koulutuspoliittiset julkilausumat
Liiketoimintaosaamisen työryhmä
Yliopistojen taloudellinen ahdinko
Arviointi- ja akreditointikysymykset
Seminaari tammikuussa 2000
Suuntaviivat -ohjelma
SEFEn koulutuspoliittiset toimielimet ja työkalut
Koulutuspoliittiset asiamiehet ja näiden muodostama verkosto yliopistojen kanssa
Koulutuspoliittinen toimikunta
Korkeakoulupoliittinen neuvottelukunta
Alueelliset toimikunnat
SEFEn suuntaviivat kauppatieteelliselle koulutukselle
Kauppatieteellinen koulutus yliopistokoulutusta (tutkimukseen perustuva koulutus). Alaan panostettava määrän ja laadun vahvistamiseksi
Liiketoimintaosaaminen ekonomikoulutuksen ydin. Ekonomi generalisti ja spesialisti. Teorialla ja käytännöllä oltava toimiva yhteys
Korkea-asteen koulutuksessa säilytettävä duaalimalli. Jatkokoulutus ja tutkimus kuuluvat yliopistoille. Alalle kokonaisarviointi.
Alan kehityksen perustuttuva olemassaoleviin yksiköihin niitä vahvistamalla ja kehittämällä.
Liiketoimintaosaamisen perustiedot myös muiden alojen opiskelijoille
Yliopistojen perusrahoitus saatava kuntoon.
Elinikäisen oppimisen järjestelmä luotava aukottomaksi eri osapuolten välisellä yhteistyöllä