Copyright (c) 2004-2020 text & photos: Jarmo T. Alander all rights reserved

lipas.uwasa.fi/~TAU/AUTO3050:


AUTO3050 FYSIOLOGINEN PSYKOLOGIA /PHYSIOLOGICAL PSYCHOLOGY

5 op / 5 cu
Vastuuopettaja / Course contact teacher: Jarmo Alander
Assistentti / Course assistant: N.N.

Järjestetäänkö/Running: book_exam


Sisältö / Contents:



Contact info:

../MISSING DATA

Automaatio (AUTO)
Sähkö- ja energiatekniikka
Teknillinen tiedekunta
Vaasan yliopisto

Automation (AUTO)
Department of electrical and energy engineering
Faculty of Technology
University of Vaasa

PL / P. O. Box 700, FIN-65101 Vaasa , Finland

Tel int: +358 29 449 8444,
mobile: +358 50 5534006,
telefax: +358 29 449 8467
Home page: http://www.uwasa.fi/~TAU


Sää Vaasassa nyt /Weather in Vaasa now



Opiskelijan webtyökalut / Web tools for students

Kurssi-ilmoittautumiset yms /Course registration etc: WebOodi
Turvaohjeet: for labworks / Safety instructions: for labworks
Opinto-oppaat: tiedekunnan webbisivulle
Opinto-opas / tämä kurssi: AUTO3050
Peppi: Opettajan Peppi
Outlook: link
Salivaraukset ja lukujärjestys: Peppi / Lukkarit
Sähköposti / Mail: Roundcube
Sähköposti / Mail: Outlook
Omaolo.fi / health pages: OmaOlo.fi
Koronavilkku: Koronavilkku
Zoom: Zoom
AUTOallakka: http://lipas.uwasa.fi/~TAU/allakka.php
RoundCube: RoundCube


AUTO3050 -kalenteri/calendar

AUTOallakka / AUTO3050
Today is 28. Mar 2024 (10:09) :
tyhjä / empty



Urban AUTO myth:

"Se olisi hyvä että olisi nettiopettaja koska jos ei halua tehdä koko ajan tehtäviä niin voi pistää sen netin kiinni."
Otto, 2D, aiheesta "netti opettajana", Kevätpörriäinen 2008.
(HeSa 18.4.2008)




Noteboard

Tämän kurssin voi suorittaa kirjatentillä ja harjoitustyöllä.
Jos tenttilistassa ei ole aikaa, käytä AUTOtenttilomaketta ilmoittaaksesi tenttihalukkuudestasi kurssin vastuuhenkilölle, joka hoitaa tenttiaikojen varauksen.
This course can be done by a book exam and a laboratory work. If there does not seem to be any exams in the timetable, please use the AUTOtenttilomake form to apply for one.






Lukujärjestys / timetable

Ei luentoja: tule sopimaan suorituksesta tentillä ja harjoitustyöllä.

No lectures: please come and reserve exam and labwork topic. LINKKI AUTOallakkaan

link↗


Lyhyesti / briefly

kivikasvo / stone face Oletko kiinnostunut kovan tekniikan kurssien lisäksi tutustumaan myös ihmiseen tekniikan käyttäjänä?
Nyt siihen on mahdollisuus itseopiskeluperiaatteella kurssilla AUTO3050 Fysiologinen psykologia, jolla tutustutaan ihmisen aivojen ja hermoston rakenteisiin ja toimintoihin erityisesti aistien toiminnan näkökulmasta.
Kurssia suositellaan kaikille yleissivistävänä ja erityisesti niille, jotka ovat kiinnostuneet työskentelemään ihminen-kone käyttöliittymien, tietotekniikan, tietojärjestelmien, mittaustekniikan, fysiikan, signaalinkäsittelyn, pedagogiikan tms parissa. Kurssi sopii erityisen hyvin täydentämään kuvan- ja äänenkäsittelyn opintoja sekä oheismateriaaliksi hermoverkko- ja tekoälykursseille. Myös säädön, robotiikan ja mekatroniikan opintojen täydentäjäksi kurssi sopii hyvin samoin Soft computing (hermoverkot).

Are you interested in human-machine interface?
Now you can teach yourself how the human (animal) brains and neural networks are constructed and functioning. The course is recommended for everyone and especially for those who are interested in man-machine interfaces, computing, cumputers, measurements, physics, signal processing, control, mechatronics, neural networks (soft computing), pedagogics etc. The course is especially useful as providing background information for the study of artificial neural networks and artificial intelligence.

Osaamistavoitteet / Learning outcome

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

Sisältö/ Contents

Kurssin kattaa Kalat'n kirjan luvut 1-10, 12-14 (vuoden 2003 painos).
The chapters 1-10, 12-14 (2003 edition) covers the course.

Kirjan kappaleiden sisältö / Contents of the chapters of the text book
(suluissa linkkejä muihin kursseihin /in parenthesis links to related courses)

1. The major issues / Yleistä (philosophy, genetics->GA)
2. Nerve cells and nerve impulses / Hermosolujen rakenne ja toiminta (-> ANN)
3. Communication at synapses / Hermosolujen välinen kommunikaatio (-> ANN)
4. Anatomy of the nervous system / Aivojen ja hermoston rakenne
5. Development and plasticity of the brain / Aivojen kehitys ja mukautuvuus
6. Vision / Näköaisti (-> kuvan käsittely / image processing)
7. Other sensory systems and attention / Muut aistit ja tarkkaavaisuus (-> sound processing)
8. Movement / Liikkuminen (lihakset) (-> mechatronics, robotics)
9. Wakefulness and sleep / Hereilläolo ja uni (ergonomics)
10. Internal regulation / Säätely (lämpö, vesi, suola, yms) (-> säätö / control)
12. Emotional behaviors / Tunteet ja käyttäytyminen
13. The biology of learning and memory / Oppiminen ja muisti (-> machine learning, ANN)
14. Lateralisation and Language / Kieli, rytmi ja kätisyys (music, speech -> automata, formal languages)

Yhteensä / in total 420 sivua / pages.



Esitiedot / Preliminary courses

None.


Luennot (kalvot) / Lectures (slides)

Link to 1st slide (the key slide)

link↗

Tentti / Examination

Tentissä on viisi (5) kysymystä (sekä suomeksi että englanniksi), joista saa kustakin max 10 pistettä.
Alla muutamia esimerkkikysymyksiä, joita tentissä voisi esiintyä:

  • Selitä lyhyesti mitä tarkoittaa termi aktiopotentiaali ja miten se syntyy hermosolussa. Mikä on aktiopotentiaalin merkitys hermoston toiminnalle?
  • Selitä lyhyesti termi synapsi, sen rakenne ja toiminta.
  • Mitä ovat välittäjäaineet ja mitkä ovat niiden tehtävät?
  • Selitä lyhyesti magnetoenkefalografia (MEG). Mitä hyötyä siitä on?
  • Selitä lyhyesti näköaistin piirteiden käsittely.
  • Selitä lyhyesti näköaistimusten vaikutus näköaistin kehitykseen.
  • Selitä lyhyesti miten etäisyyksiä havaitaan näköaistissa.
  • Selitä lyhyesti miten äänen taajuus aistitaan?
  • Selitä lyhyesti makureseptorit.
  • Miten hermosolut ja lihassolut kytkeytyvät?
  • Mikä on pikkuaivojen tehtävä lihasten ohjauksessa?
  • Oletko usein luennoilla REM-unessa; perustele vastauksesi REM-unen ominaisuuksilla.
  • Mikä on aivojen rooli lämmön säätelyssä?
  • Miten stressi vaikuttaa immuunijärjestelmään?
  • Selitä lyhyesti muistityypit ja niiden merkitys.
  • Selitä lyhyesti kielen suhde aivoihin.


  • There are five (5) questions (both in Finnish and English) in the examination; each question max 10 points.
    Please find below examples of possible questions:

  • Explain shortly what is action potential and how it is created in neurons. What is the role of action potential in neural activities.
  • Explain shortly the term synapse, its structure and function.
  • What are neurotransmitters and what are their functions?
  • Explain shortly magnetoencephalography (MEG). What benefits does MEG have?
  • Explain shortly the feature processing in vision.
  • Explain how early visual stimulation affects vision.
  • Explain how distances are perceived by vision.
  • Explain shortly how the frequency of sound is percepted?
  • Explain shortly what are the taste receptors.
  • How do the neural and muscle cells interact?
  • What is the role of the cerebellum in motor control?
  • Do you fall often REM sleep during lectures; explain by clarifying what REM sleep is.
  • What is the role of brain in thermal regulation?
  • What is the effect of stress on the immune system?
  • Explain shortly the types of memory and their functions.
  • Explain shortly the relation between the brain and language.
  • Esimerkkejä vanhoista tenttitehtävistä / Examples of old exams


    Exam 1

    Exam 2
    Exam 3

    Oppikirjat / Text books

    Oppikirja / text book
    James W. Kalat, "Biological Psychology", Wadsworth Thomson Learning, Belmont, CA, 2003.
    Tähän kirjaan tutustumista helpottanee tutustua ensin esimerkiksi tekniikan opiskelijoille tarkoitettuun kurssimateriaaliin (TKK) aivojen toiminnasta ja rakenteesta
    For Finnish readers there exist a nice supporting material on web (HUT):
    Risto Ilmoniemi, Aivojen rakenne ja toiminta
    tai mainioon kongnition oppikirjaan:

  • H. Hämäläinen, M. Laine, O. Aaltonen, A. Revonsuo (edit.), Mieli ja Aivot, Kognitiivisen neurotieteen oppikirja [Mind and Brain, Textbook of cognitive neuroscience], Kognitiivisen neurotieteen tutkimuskeskus, Turun yliopisto, 2006. (Tritoniassa 1 kpl)

    Oheislukemistoa / Other references

    Alla muutamia suositeltavia lähteitä oheislukemistoksi ja motivoinniksi:
    Here some suggested references that may help and/or motivate to read the above text book:

    Lisäopintoihin/oheismateriaaliksi:

    Laskuharjoitukset / Exercises

    Varsinaisia laskuharjoituksia ei ole, mutta laskuharjoituslisäpisteitä saa tekemällä hermoverkkosimulaattorin.
    There are no exercises but you can get extra points implementing a neural network simulator.


    Harjoitustyö / Lab work

    Yleisesti harjoitustöiden tehtävänä on mm.


    eli kaikkiaan valmentamaan suunnittelun ja tuotekehityksen tehtäviin.



    Käytännössä AUTOmaation harjoitustyöt tehdään ns. problem based learning (PBL)
    -menetelmällä eli niissä opitaan käytännön tehtäviä ratkomalla luentoja
    syvällisemmin perustaitoja.


    Oulun yliopisto: PBL



    /



    In general the purpose of laboratory work includes, but is not limited to

    i.e. to prepare the student for product design and development work.



    In practise the labworks of AUTOmation are done by the famous problem based learning (PBL)
    approach, which gives the student an excellent opportunity to learn basic skills by doing.


    Wikipedia: PBL

    ../MISSING DATA



    Harjoitustyöaiheita / Lab work topics

    Seuraavassa joitakin aiheita.

    Tietokoneella tehtäviä harjoitustöitä.
    Here some laboratory work topics with computer.

    Biologisempia töitä
    Histology/anatomy: Voit myös ehdottaa omaa työtä
    You can also suggest your own lab work topic.

    ../MISSING DATA

    Lähialueiden kursseja / related courses

    Seuraavassa listaa kursseista, jotka ovat jotenkin "sukua" tälle kurssille.
    /
    Next a list of courses that are somehow linked to the topic of this course.

    AUTOkurssit / AUTO courses:

    Muiden oppiaineiden suositeltavia kursseja:
    Recommended courses from other subjects:

    UNDER CONSTRUCTION
    UNDER CONSTRUCTION
    UNDER CONSTRUCTION

    Mitä hel... / What FAQ?



    ../MISSING DATA

    Aktiviteetteja / activities

    Signal and image processing, optics, medical imaging:




    Links

    Some interesting references:
    Brain:

    Neurons: Vision: EEG: Memory: Intelligence: Cognition: Motion: Artificial intelligence / computer simulations / games etc: Some links to useful web sites:

    Genetic algorithms and brain

    From Vaasa GA bibliography:


    ../MISSING DATA

    Tulevaisuus / Future

    We will have activities related to sensing, sensors, and user interfaces.



    Kiitokset / acknowledgements

    Olli Kanniainen for scanning Mellberg.


    Last modified: 26.10 2017 05:03. display time: 28.03 2024 10:09
    Paluu / Return to top
    /AUTO3050 tai/or back to AUTO homepage